KZ VIII

Tegning: Bent Holm
fra MFD hjemmeside.

Byggebeskrivelse:
Model Flyve Nyt
nr. 1 1991

 

Som forbillede for modellen har jeg tænkt mig OY-DRR som kan ses på Danmarks Flymuseum i Stauning

 

 

 

   
Her den spæde opstart.
Kropsspanterne er hæftet fast
til byggebrædtet for at få
kroppen helt lige, og sidebeklædningen er limet på.
   
Fronten til motorcowlet er
fremstillet af flere lag balsa.
   
Nu er beklædningen på plads,
dog ikke bundbeklædningen da halefinnen lige skulle på plads først.
Beklædningen har så fået en tur med balsahøvl og sandpapir.
   

Nu er bunden beklædt, høvlet og slebet

Her er der så skåret et stykke af bunden ud, så haleplanet kan limes på plads.
Udskæringen bliver aftagelig da den skjuler rorhorn til både sideror og højderor.
originalflyet har også skjulte rorforbindelser.

   

Nu begynder det at tage form.
Her ses det aftagelige bundstykke.

   

Så kom turen til motorcowlet. Lister af balsa forbinder fronten med rammen, som er gjort fast på brandskottet med 2 skruer. Her skal man huske, at sætte skruerne så man kan nå dem gemmem hullerne i forstykket, ellers får man et problem.

I byggebeskrivelsen er benyttet aluminium til beklædningen, men
jeg har valgt at beklæde cowlet med 1 mm. krydsfiner som jeg former over cowlet med varmepistolen.

   
Limningen foregår i etaper.
Her er fineren limet omkring oversiden og siderne.
   
Når limen er tør kan først den ene side formes omkring bunden og skæres til. Når den så er tør kan den anden side få samme tur og skæres, så den møder den første side.
   
Her er fineren på plads.
   
Og hvis man har sat skruerne i branskottet rigtigt, kan man også få cowlet af igen. :)
Så kan cowlet spartles, slibes og gøres klar til maling.
   

Rorforbindelser og halehjul.

Her er der åbent ind til "styregrejet".
Rorhornet til højderoret er placeret på oversiden, af forbindelsen mellem de to rorhalvdele.

   
Halehjulsunderstellet er fra et optrækkeligt næsehjul, som jeg havde liggende i skuffen. Her er der ført en pianotråd ned fra sideroret, som bliver låst med to medfødte pinolskruer i understellet.
Til rorforbindelsen har jeg fremstillet en messingbøsning, hvor jeg har boret og skåret gevind, til både låseskruen og rorhornet. Gevindstykket til rorhornet er så loddet fast.
   
Og her er hele herligheden gemt af vejen bag det aftagelige dæksel.
   

Vingeribberne fremstilles som en sandwich, hvor groft tilskårne balsa ribber bliver spændt sammen mellem de to krydsfiner skabeloner ( yder og inder ribbe), og slibes i facon.
Herefter slibes de to og to plane, så der bliver to ens sæt.

 

   
Ribber og lister samles så på byggebrædtet, og her efter limes webbings på plads ( balsa plade mellem ribberne).
   
Vingerne klar til at få limet bagkant på.
   
Her er krydsfiner forstærkningerne til landings stellet limet på plads.

Der er også limet balsastykker ind hvor krængerorene skal skæres fri.
   

Motorcowlet er grundmalet, spartlet og slebet flere gange, så det er klar til nitter og den endelige gang maling.

Piloten venter utålmodig på at komme i luften.

   
D-boxen bliver her beklædt med 1,5 mm balsa
   
Nu er de to vingehalvdele
samlet i den rette v-form og
oversiden af midtersektionen
beklædes ligeledes med
1,5 mm balsa.
   
Da jeg har valgt ikke at fuldbeklæde vingen
( for at spare vægt), bliver
der limet "balsa-strips"
på den bagerste del af ribberne.
   
Nu hvor vingen næsten er
færdigbeklædt kan jeg ikke
dy mig for at prøvesamle krop
og vinge.
   

Originalflyet er udstyret med split-flaps, men det er ikke med på tegningerne til modellen her. Det blev så en af de ting som blev ændret undervejs. Den skulle bare have splitflaps !

Der blev limet forstærkninger ind til hængslerne, og flapsene blev skåret af 1,5 mm krydsfiner.
Der måtte så fræses lidt ud til hænselsbladene.

Her bliver der limet fyrrelister ind som ramme til servo pladerne.

   
Så er beklædningsarbejdet i gang.
Her er det alle "smådelene" der har fået folie på.
   
"Damen" er nu klædt helt i hvidt.
Det vil nu se godt ud med lidt rødt pynt.
   
Den bliver nu ganske nuttet.
   
Den sværeste del at beklæde var faktisk hale rundingen.
Den måtte laves om nogle gange inden den var acceptabel.
   
Instrumentbordet, som nu er monteret, består af en plastplade tilpasset med huller til instrumenterne og malet blå.
Bag ved et udprint af instrumenterne fremstillet i Photoshop og derefter lamineret.
Nederst kan man lige ane en række lysdioder som er spændingskontrollen. Måske ikke særlig skalarigtig, men meget nyttig.
   

Vacumformning af canopy:

Her er der gang i fremstilling af den form som canopyet skal formes over.

Jeg har som man kan se, startet med at lave en profil af krydsfiner (canopyet set fra siden), samt en bundplade (canopyet set nedefra).
De to plader er så skruet sammen som et kryds.
Derefter er der så limet balsa pladerester på begge sider af profil pladen.
Så er det ellers bare med at få gang i balsahøvl og sandpapir.

Kunsten er så at få gjort formen symetrisk.

   

Udstyret til vacumformningen er meget primitiv, men det virker.

Den består blot af en kasse som er tætnet med silicone og forsynet med en gummiliste rundt på kanten.

I kassen ligger en hulplade, der er bukket så den svæver lige under overkanten af kassen. I siden er der boret et hul til støvsugerrøret.

   

To krydsfiners rammer som passer i bageovnen er samlet med plastpladen i mellem.

Den skal så bages i ovnen ved ca. 130 gr i 2-4 min.

   
Med støvsugeren tændt presses rammerne med den opvarmede plastplade så ned over formen mod gummilisten, så skulle suget gerne klare resten.
   
Færdigbagt og klar til at skæres efter opmærkningen der er lavet på formen.
   
Klar til at blive tilpasset flykroppen.
   
Så kom piloten i tørvejr.
   

Jeg har benyttet selvklæbende dekorationsfolie i strimler
( Trimline) til markering af aluminiumslisterne.

Canopyet er her kun fastgjort midlertidigt med tape.

   
El eller brændstof ?
Det var så nu, beslutningen skulle tages. Valget faldt på en OS 0.52 firtakter, som blev demonteret en Beaver.
Beaveren blev i stedet bestykket med en OS 0.70 firtakter som var arbejdsløs.
   
Det kostede så nogle huller i cowlet.
Udstødningen skulle så monteres, efter at cowlet var på plads. Heldigvis kan man få en fastnøgle ind gennem luftindtaget i fronten, og spænde møtrikken.
   

Så er malerarbejdet påbegyndt.
Cowlet har fået sin sin rigtige hvide farve, og de første røde staferinger er lagt på.

   

Min gamle OS .52 fs blev så lige skiftet ud med en nyere OS .56 fs
som jeg er kommet i besiddelse af.
Den har samme indbygningsmål som .52 eren.
Det er kun køleribberne som fylder lidt mere, så der måtte lige gnaves lidt indmad ud af cowlet.

   
Så er KZ-VIII så småt klar til jomfruturen.
   
 
   

Vellykket jomfruflyvning
17-05-2017

Video af jomfruturen!